Gengel z.ú. jako nezisková nevládní organizace usiluje o uchování starých, krajových, rodinných a podobných odrůd jako našeho společného kulturního dědictví. Ve spolupráci s dalšími dobrovolnými uchovateli nabízí Gengel tyto odrůdy veřejnosti.

Inspirace od škol zapojených do projektu

MŠ Pod Smrkem, Vysoké Mýto

„Pro pěstování tykve jsme se spojili s MŠ v Luži, udělali jsme si s dětmi výlet a pro plodiny jsme si přijeli (výměna lnu a máku za semínka tykve). Pěstovali jsme na zahradě naší MŠ. Sázeli jsme s dětmi ve věkovém rozmezí od 3 do 6 let. Plodiny jsme chodili pozorovat a zalévat. Nejvíce nám přes prázdniny pomohla naše provozní síla paní Danuška, která se o tykve starala přes prázdniny a plodiny zalévala.
V polovině října jsme tykve sklidily. S dětmi jsme se pustili do dlabání. Semínka jsme usušili a z tykví jsme si udělali podzimní  výzdobu v naší zahradě MŠ Pod Smrkem. Celý proces si děti moc užily.“

„Ve školním roce 2020/2021 se nám nepodařilo vypěstovat a sklidit, co jsme z Gengelu zasadili. Snad se nám to tento školní rok podaří a budeme moci nabídnout semena i jiným školám. V období oslav Dne Země jsme požádali děti, aby do MŠ přinesly nějakou rostlinku, bylinku, kytičku. O tyto rostlinky jsme pečovali a poté jsme je s dětmi zasadili do naší zahrádky. V průběhu května a června jsme si pochutnávali na pažitce, petrželce, salátu, rajčátkách, ředkvičkách  a jiných dobrotách ze zahrádky. Celou pěstitelskou cestou nás provázel skřítek Gengel a moc jsme si úrodu a pečování o zahrádku užívali. V příloze Vám posíláme fotky.“

 

Klub Klíček, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav

V Rodinném klubu Klíček z ovčí vlny uplstili gengelovské skřítky pomocníčky, kteří dětem po celý rok pomáhají s pěstováním i se sklizní. Na levém obrázku skřítek Březňáček na políčku seje pohanku, vpravo skřítek Září kontroluje zralost kukuřice, aby mohl dát dětem ve správný čas pokyn ke sklizni.

Skřítek Březňáček na políčku seje pohanku  Skřítek Září kontroluje zralost kukuřice

Úryvky ze zprávy o pěstování jednotlivých plodin:

„Topinambur „Klecanský“ se pěstuje sám, nevyžaduje naši péči, jen ho omezujeme v rozlézání po okolí. Během podzimu, zimy a časného jara, když není zem zamrzlá, s dětmi vyrýváme hlízy, ochutnáváme a přemýšlíme, jestli je chutný..
Bez divokých rajčátek už nemůžeme být. Vlastně můžeme, ale už by to nebylo, co bývalo. Jednohubka=žádné stříkance na tričko, soustředěná chuť rajčete..tak slaďoučká, až do podzimních mrazíků šediváků..
Bob zahradní je náš letošní objev, statná rostlina, na jaře stíhá předrůst plevel, krásně kvete, má pozoruhodná semena.
Len setý IBM – Nádhera, děti zasily, zalily, kvítka modře okouzlila, ve větru chrastící semínka v tobolkách zvučela…a zralá semínka děti vydrolily :)
Pšenice špalda „Roter Kolbenspeltz“ – První rok jsme pěstovali jen malý experimentální řádek, napřesrok uděláme delší.
Oves setý „Z Luhačovického zálesí“ – Oves nám letos šťastně vyrostl, radost máme!
Pohanka setá ČSFR – Zapomněli jsme sklidit, zvládli jsme jen pár semínek, napřesrok snad posbíráme více a nabídneme ostatním.
Indiánská kukuřice (nemáme ji z Gengelu, už nevíme, odkud se u nás vzala) – Nedodržujeme žádná pravidla vzdálenosti ani počtu rostlin, ale kdyby měl někdo zájem, pár semen zašleme.“

   

Základní škola a Praktická škola Velká Bíteš

„Pěstování nás bavilo. Z usušených květů Slézu maurského budeme připravovat čaj a dělat laboratorní pokusy – změny barvy v teplé a studené vodě. Černuchu damašskou využijeme na suché vazby v pracovním vyučování.“

Záznamy a fotodokumentace z pěstování 2020

Záznamy a fotodokumentace z pěstování 2021

  

MŠ a ZŠ Na Daliborce, Hořice

Ekotým Želváčci z MŠ Na Daliborce v Hořicích poslal skřítkovi Gengelu společně se semínky fazolí odrůdy „Vranov“, která se jim podařilo nasemenařit, také dopis se zprávou o pěstování a obrázky skřítka.

    

 

MŠ Luže

 „Pro odrůdy z Gengelu jsme s rodiči zbudovali záhonky a společně pozorovali růst, o rostliny se staraly výhradně děti. Z keramické hlíny jsme si zhotovili skřítka Gengela, který bděl po celé léto nad rostlinkami na záhonku. Po sklizni jsme ještě pojmenovávali úrodu a učili se, jak se dá využít. Na záhonu zůstaly: Brotan z Jevíčka, Meduňka lékařská,  Rozmarýn z hájovny. V příloze posíláme fotografie.“

„Osvědčily se nám vyvýšené záhony, zevnitř opatřené nopovou folií a na dno jsme dali tkaninu proti prorůstání plevele.“

   

Lesní klub Oříšek, Hovězí

 „Dětem z naší lesní školky se celý projekt moc líbil. Protože naše školka v červnu teprve vznikla, bylo třeba založit záhonky a začít úplně od začátku. I ty nejmenší děti zdatně pomáhaly a přispěly k tomu, abychom semínka měli kam sázet. A pak nastal ten den, kdy jsme vyzbrojeni motyčkami, rycími vidlemi a hráběmi konečně nachystali „postýlky hráškům“.  A děti pak už velmi nedočkavě začaly volat na skřítka Gengelu, který měl přijít a donést jim překvapení. Skřítek skutečně přišel a každému do dlaně vložil jedno semínko hrášku a děti se tak staly jeho opatrovníky a patrony. Každý si vložil semínko do připravené půdy, zalil a pak jsme je společně chodili pozorovat, zda už klíčí a roste. Pršelo a pršelo, tak na sebe zelené rostlinky nenechaly dlouho čekat. Radost dětí byla veliká. Ke každému hrášku tyčka a provázky, aby měl kam šplhat. A oblíbené zalívání. První lusky a malinké hrášky nedočkavé děti snědly ještě než stačily pořádně vyrůst. Další, už buclaté hrášky jsme sklízeli a přidávali do polévky a salátů. Část semínek jsme ubránily a už jsou nachystané na další jaro.. Skřítek Gengelu naši sezónu na zahrádce zahajoval a příští týden ji také bude uzavírat. Přinesl nejen semínka hrášku, ale také bylinky, sazeničky a přísadu: dětem poradil, co a jak pěstovat, jak se o rostlinky starat a holky a kluci se na jeho návštěvu moc těšili.“

 

Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno

 „Do pěstování se zapojily děti, spíše studentky z kroužku Tlapky (13–17 let) v počtu 7. Měli jsme některé schůzky věnované semenaření, starým odrůdám, využívala jsem informací z internetu (hlavně od Marka Kvapila), ale i váš příběh o skřítkovi, který se holkám líbil. Společně jsme vybrali různá místa na zahradě (což byl problém, zahrada Lipky je malá a prostor je hodně využívaný různými skupinami dětí na různé činnosti.) Vytvořili jsme různé opěry (dřevěné, provázkové), zasadili, občas zalili a na podzim vylouskali semena z lusků, roztřídili, popsali a rozdělili na část, kterou zasíláme Gengelu a část, kterou zasadíme příští rok na Lipce a části, které si zasadí studentky příští jaro doma, aby mohly čerstvý hrášek v létě ochutnat (na Lipce přes prázdniny nejsou).“

 

Pracovní listy z kroužku Tlapky

fazol šarlatový „Velká bílá“
hrách „Hejzlarová“
hrách „Vysoký“

  


Nahoru